II Niedziela Wielkiego Postu 12 III 2017 r.

  1. Dziś, w II niedzielę Wielkiego Postu, Kościół w Polsce organizuje Dzień Modlitwy, Postu i Solidarności z polskimi misjonarzami, którzy pracują
    na różnych kontynentach. Wspierajmy misjonarzy naszą modlitwą i ofiarą. Dziękujemy za złożone ofiary na tacę, które dziś przeznaczamy na potrzeby polskich misjonarzy.
  2. Jutro przypada 4 rocznica wyboru Papieża Franciszka – naszymi modlitwami wspierajmy Papieża, by mógł jak najlepiej służyć wspólnocie Kościoła.
  3. Zapraszamy na NABOŻEŃSTWA WIELKOPOSTNE:

Gorzkie Żale – niedziela godz. 18:00

Droga Krzyżowa – piątek:

dzieci godz. 16:30;   dorośli godz. 17:40;   młodzież i studenci godz. 20:00.

  1. W Wielkim Poście mamy możliwość uczestnictwa w nabożeństwach stacyjnych w czterdziestu kościołach Warszawy. Idea Wielkopostnych Kościołów Stacyjnych jest wielowiekową tradycją rzymską. Nasza świątynia będzie kościołem stacyjnym w najbliższą środę, 15 marca. Porządek nabożeństw
    w środę będzie następujący.. Msze święte do południa wg stałych godzin..

15:00 – Wystawienie i Koronka do Miłosierdzia Bożego

17:00 Eucharystia

19:00 Gorzkie Żale

20:00 – Msza święta

21:00 Apel jasnogórski

  1. Zespół Charytatywny zbiera dziś do puszek ofiary dla najbardziej potrzebujących w naszej parafii. Bóg zapłać za każdą złożoną ofiarę.
  2. Spotkanie Akcji katolickiej odbędzie się jutro o godz. 18:00.
  3. Spotkanie rodziców dzieci komunijnych ze wszystkich szkół odbędzie się jutro o godz. 19:00 w sali św. Faustyny.
  4. Informujemy, że rekolekcje wielkopostne dla dorosłych i studentów będziemy przeżywać od 2 do 5 kwietnia.
  5. W piątek przypada 99 rocznica powstania naszej parafii. 17 marca 1918 r. Ksiądz Arcybiskup Aleksander Kakowski powołał do istnienia naszą parafię. Dziękujmy Bogu za 99 lat działania naszej parafii i za wszystkich, którzy tworzyli i organizowali naszą parafię.
  6. W sobotę o godz. 19.00 odbędzie się Msza św. połączona z modlitwami o uzdrowienie i uwolnienie.
  7. Przypominamy, że Fundacja Academia Iuris prowadzi darmowe porady prawne w naszej parafii. Wolontariusze pełnią dyżury w każdy wtorek w godz. 16:30-20:00 w sali św. Cecylii.
  8. Rekolekcje wielkopostne dla osób żyjących w związkach niesakramentalnych odbędą się w Sanktuarium św. Andrzeja Boboli przy ul. Rakowieckiej 61 w dniach 13 – 15 marca o godz. 19:00.
  9. Wszystkim życzymy dobrego przeżywania czasu wielkopostnego.

 

Kościół stacyjny u Świętego Jakuba na Ochocie

środa – 15 marca,

Ramowy program dnia stacyjnego:

Msze święte do południa wg stałych godzin..

15:00 – Wystawienie i Koronka do Miłosierdzia Bożego

17:00 Eucharystia

19:00 Gorzkie Żale

20:00 – Msza święta

21:00 Apel jasnogórski

Wielkopostne Kościoły Stacyjne – historia i duchowość

            Tradycja Liturgii stacyjnej zrodziła się w Rzymie, zasadniczo z dwóch źródeł. Pierwszym był prosty, choć pewnie rzadko uświadamiany sobie przez nas fakt, że przez kilka pierwszych wieków biskup Rzymu nie miał „swojego” kościoła. Katedra biskupa Rzymu (wraz z baptysterium i pałacem papieskim) została wybudowana z fundacji cesarza Konstantyna Wielkiego dopiero po roku 313. Wcześniej papież nawiedzał – dla sprawowania Eucharystii – kolejne kościoły domowe, z czasem przekształcone w tzw. tituli.  Na początku V w. było ich w Rzymie 25. Oczywiście, przybycie biskupa dla przewodniczenia Eucharystii w danej lokalnej społeczności nadawało jej szczególnie uroczysty charakter. Drugie „źródło” świątyń stacyjnych stanowiły kościoły związane z kultem świętych, szczególnie męczenników.
            Liturgiczne „wędrowanie” papieża po rzymskich kościołach trwało aż do okresu awiniońskiego czyli do początków XIV wieku. Wielkopostną Liturgię stacyjną przywrócono w Rzymie w roku 1979 – także jako propozycję do naśladowania w innych stolicach biskupich.
            Duchowość całej Liturgii stacyjnej koncentruje się – tak w Rzymie, jak i w każdym innym mieście – wokół kilku zasadniczych elementów. Pierwszym jest wymiar pokutny zrodzony ze słuchania Słowa Bożego czyli modlitwa, post i praktyka miłosierdzia. Innym jest ukazanie miasta jako „przestrzeni świętej”, bogatej w dziedzictwo duchowe.